Varumärke och identitet:
Sociala medier för varumärkeslojalitet
Marknadsföring
Ämne
5 min
Lästid
Svenska
Språk
Varumärke och identitet: Sociala medier för varumärkeslojalitet
I dagens snabbrörliga digitala landskap spelar sociala medier en avgörande roll när det gäller att bygga och stärka varumärkeslojalitet. Att etablera en stark och autentisk närvaro på dessa plattformer ökar kundinflödet och tillväxten för våra franchisetagare.
I den här artikeln kommer vi att utforska hur du kan använda sociala medier för att stärka ditt lokala varumärke och därigenom öka förtroendet och kundlojaliteten.

1. Visa vem du är
Det här nämner vi ofta, men det beror just på att det är kärnan i att lyckas med din marknadsföring som Stationsägare. Att skapa en stark och varaktig koppling till din målgrupp börjar med att tydligt definiera vem du är som företagare. Vad är din historia? Vad brinner du för? Dina kunder blir mer benägna att välja dig istället för dina konkurrenter om de kan relatera till ditt lokala varumärke på en personlig nivå.
2. Vad står du för?
Ett starkt varumärke går hand i hand med en tydlig och kraftfull varumärkesidentitet. Vad representerar ditt varumärke? Vilka problem löser du för din målgrupp? Genom att kommunicera din unika försäljningsproposition och hur du tillför värde för dina kunder kan du bygga en stark och hållbar relation med dem. Detta kan du bland annat visa genom att sponsra en lokal organisation som står dig varmt om hjärtat.
Sociala medier ger dig möjlighet att kontinuerligt förmedla ditt budskap och visa din målgrupp varför du är det bästa valet.
3. Golden Circle
Simon Sineks “Golden Circle” koncept – Varför, Hur och Vad – har blivit en grundläggande modell för varumärkesbyggande. Med en tydlig bild av varför du gör det du gör, kan du sen lättare välja hur du ska uttrycka dig på dina kanaler.
Genom att fokusera på ditt varför och skapa en emotionell koppling till din målgrupp, blir det mycket lättare för dig att välja rätt i framtiden och skapa en sammanhängande marknadsstrategi.
Var går gränsen mellan EZETOs varumärke och ditt lokala varumärke?
Ditt lokala varumärke rör sig inom ramarna för EZETOs varumärke, det vill säga att du behöver förhålla dig till EZETOs riktlinjer för skydd av varumärke. I det stora hela så går ditt lokala varumärke i samma linje som EZETOs varumärke.
Vi uppmuntrar dock till att du som företagare visar vem du är, vad just du brinner för och gör EZETO unikt för ditt lokala samhälle. Det kan du till exempel göra genom att engagera dig i lokala organisationer som ligger dig varmt om hjärtat, delta i lokala evenemang, med mera.
Genom att använda sociala medier för att visa vem du är, kommunicera din varumärkesidentitet och förmedla ”ditt varför” kan du skapa äkta och meningsfulla relationer. Att använda sociala medier för att förmedla din varumärkesidentitet är ett viktigt steg i att lyckas som Stationsägare.