You are currently viewing 7 Tips för småföretagaren att effektivisera sin verksamhet- Experten tipsar

7 Tips för småföretagaren att effektivisera sin verksamhet- Experten tipsar

Effektivitet sparar pengar, det vet alla företagare.

Ändå kan det vara lite knepigt ibland att lyckas med att effektivisera sin verksamhet.

Vi vet hur lätt det kan vara att fastna i vardagslunket; där man gör det man ska, utan att reflektera över vad som kan göras för att utveckla arbetet framåt.

Det är såklart bekvämt, och fungerar ett tag, men tillslut så kommer ditt arbete behöva effektiviseras för att din verksamhet ska kunna fortsätta växa.

I det här inlägget går vi igenom 7 metoder som du kan applicera på din småskaliga verksamhet för att optimera dina resultat.

Vi har fått hjälp av experten Magdalena Nour, som delar med sitt bästa råd för att du ska din verksamhet ska växa.

Skapa uppnåeliga och tydliga mål för företaget.

Mål hjälper dina anställda navigera genom det dagliga arbetet då de vet precis vad du har för förväntningar på dem.

Om dina medarbetare vet vad de ska sträva efter, blir det lättare för dem att genomföra sitt arbete och att komma på nya idéer som följer den röda tråden.

Hitta ditt företags effektivitetsbovar.

Hör runt med dina anställda, vilka uppgifter tar längst tid för dem att utföra? Vilka återkommande problem brukar de stöta på?

Ibland kan det krävas tid och resurser att lösa problemen, men det är alltid gynnsamt att investera i att effektivisera ditt företag.

Planera alla projekt i ett smart program.

Det finns många olika alternativ till projektplaneringsprogram. Välj ett som har alla funktioner som du och dina anställda behöver, och som passar dina anställdas förutsättningar.

Motivera dina anställda.

Upplever du att dina anställda är genuint engagerade i verksamheten? Ibland kan det krävas att man motiverar sina anställda lite extra för att boosta effektiviteten på jobbet.

Att motivera sina anställda är ett av de billigaste och kanske mest självklara sätten att motivera sina anställda, och för att lyckas med det är det framförallt viktigt att vara lyhörd med vad dina anställda behöver.

Riktlinjer för kommunikation.

Du har koll på att du som chef behöver kunna kommunicera tydligt med ditt team, men glöm inte bort att ditt team ska kunna kommunicera tydligt och smidigt med varandra.

Genom att sätta regler och riktlinjer för hur kommunikationen ska skötas, vet dina anställda precis vad som gäller, och ingen behöver sitta och vänta alltför länge på svar från sina kollegor.

Vem är Magdalena Nour?

Lever i sydvästra Skåne, arbetar i Öresundsregionen, Sverige och runt om i Europa.

Arbetar idag med att hjälpa företag att genom ledare- och organisationsutveckling definiera sin affärsnytta i en hållbar utveckling.

People, planet and profit är mitt mantra, och jag är bra på att hjälpa företagsledningar se på sin verksamhet med nya ögon och att få nya insikter i sådant de inte visste att de inte vet.

Vad är ditt bästa tips till företagare som vill göra sin verksamhet mer effektiv?

Att fokusera på sin kärnverksamhet och att ta hjälp av experter för externa genomlysningar i olika frågor. Du är expert på ditt, andra kan med klara ögon och sin sakkunskap se utvecklingspotential i din verksamhet.

Gör inte det du tycker är tråkigt eller inte är bra på, det blir dyrt i längden. 

Vad är det vanligaste misstaget du ser företagare göra som försämrar deras effektivitet?

Att göra saker de tycker är tråkiga och inte är bra på, haha! Om man saknar kunskap, eller är kass på något, och inte har möjlighet att betala för extern kompetens, ta hjälp i dina olika nätverk.

Är det något som är strategiskt avgörande så är det att investera tid i din verksamhetsutveckling, att reflektera på det du gör, om inte annat genom att vara lyhörd och lyssna på andra. Kanske kan ni byta kunskaper med varandra? 

Hur analyserar man själv sin verksamhet för att upptäcka områden som kan effektiviseras?

Det är väldigt svårt att se sina egna tillkortakommanden eller förbättringsmöjligheter. Ta extern hjälp. En billig och bra investering om du har anställda medarbetare är att bjud in nyfikna och erfarna medarbetare från olika avdelningar och nivåer och lyssna på dem.
Vad tror de att ni kan förbättra?

Du som ledare /ägare visar respekt, tillit och ödmjukhet för dina medarbetare samtidigt som du nästan gratis får insikter från olika infallsvinklar med olika perspektiv på verksamheten. 

Lämna ett svar